
Patenty żeglarskie i motorowodne obowiązujące w Polsce
Dzień dobry! Dzisiejszy temat może nie jest zbytnio pociągający, natomiast jest podstawą do legalnego kierowania łodziami sportowymi i rekreacyjnymi w Polsce – w tym wpisie pochylam się bowiem nad aktualnie obowiązującymi przepisami określającymi istniejące patenty żeglarskie i motorowodne oraz ich wzory, nadawane przez nie uprawnienia, a także warunki i kwalifikacje niezbędne do ich uzyskania.
Dokumenty umieszczone w tym wpisie (pierwotnie stworzonym w lutym 2024 r.) staram się na bieżąco aktualizować. Może się jednak zdarzyć, że podlinkowany dokument nie jest już jego najnowszą wersją i że został w międzyczasie zmieniony. Jeśli zauważysz taką sytuację koniecznie daj znać!
Podstawowym dokumentem warunkującym zasady uprawiania żeglarstwa i motorowodniactwa w Polsce jest aktualnie Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej (wersja od 1 stycznia 2024 r.).
Zgodnie z art. 1 ust. 1 „Ustawa ta reguluje sprawy związane z uprawianiem żeglugi na wodach śródlądowych uznanych za żeglowne na podstawie przepisów Prawa wodnego, zwanych dalej śródlądowymi drogami wodnymi”. O tym, czym są „śródlądowe drogi wodne” przeczytacie w moim innym wpisie.
Art. 1 ust. 3 stwierdza dodatkowo, że „Przepisy ustawy stosuje się także do statków służących do (…) uprawiania sportu lub rekreacji (…) na innych wodach śródlądowych niż określone w ust. 1”. Zatem niestety nie mamy wyłączenia innych wód niż „śródlądowe drogi wodne” ze stosowania przepisów ustawy co oznacza, że kierując łodzią przeznaczoną do uprawiania sportu lub rekreacji, musimy stosować postanowienia tej Ustawy na wszystkich wodach śródlądowych, nawet na tych niebędących „śródlądowymi drogami wodnymi”.
Art. 5 ust. 1 pkt. 1a) definiuje nam, czym tak naprawdę możemy pływać posiadając patent żeglarski lub motorowodny. Otóż jako: „Statek przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji (rozumiemy – przyp. autor) jacht rekreacyjny lub jacht komercyjny (…)”. Definicje jachtu rekreacyjnego i jachtu komercyjnego znajdujemy w kolejnych punktach:
Art. 5 ust. 1 pkt 1b): „Jacht rekreacyjny – statek przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, inny niż jacht komercyjny”
Art. 5 ust. 1 pkt 1c): „Jacht komercyjny – statek przeznaczony lub używany wyłącznie do uprawiania sportu lub rekreacji, w ramach prowadzenia działalności polegającej na:
a) odpłatnym przewozie osób,
b) odpłatnym wykonywaniu rejsów szkoleniowych,
c) odpłatnym udostępnianiu statku w celach amatorskiego połowu ryb (…),
d) odpłatnym udostępnianiu statku obsadzonego załogą,
e) każdym innym odpłatnym wykorzystaniu lub udostępnianiu statku
– o ile w ramach tej działalności nie jest używany do przewozu więcej niż 12 pasażerów”.
Podsumowując, posiadając patent możemy prowadzić jacht rekreacyjny (czyli niezarobkowo służący do uprawiania sportu lub rekreacji) oraz jacht komercyjny (czyli zarobkowo służący do uprawiania sportu lub rekreacji).
Stąd przechodzimy płynnie do art. 37a, który omawia wymagania przy uprawianiu turystyki wodnej – bo prowadzenie statków przeznaczonych do uprawienia sportu lub rekreacji po wielu latach stało się wreszcie uprawianiem turystyki, a nie sportem.
Art. 37a ust. 1 informuje nas, że w celu „uprawiania turystyki wodnej”, czyli prowadzenia statków przeznaczonych do sportu lub rekreacji, należy „posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu żeglarstwa” oraz „przestrzegać zasad bezpieczeństwa przy uprawianiu turystyki wodnej”.
Zapis jest o tyle ciekawy, że burzy mit, że „bezpatencie” wprowadza anarchię na wodę i w ogóle cały świat spłonie. Jak widać, przepis wymaga od wszystkich prowadzących jachty posiadania „odpowiedniej wiedzy i umiejętności” – zatem każda osoba, która pływa łodzią niewymagającą patentu, w teorii zgodnie z ustawą ma obowiązek posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności!
Art. 37a ust. 3 wprowadza niestety w życie obowiązek posiadania patentów: „Uprawianie turystyki wodnej na jachtach żaglowych o długości kadłuba powyżej 7,5 m lub motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego wydanego przez właściwy polski związek sportowy”.
Wynika z tego tyle, że „bezpatencie” kończy się na żaglówkach o długości kadłuba do 7,5 m oraz na motorówkach z silnikami o mocy do 10 kW (13,6 KM). Wszystko będące powyżej tych jednostek niestety wymaga już posiadania patentu.
Art. 37a ust. 4 rozszerza jednak zakres „bezpatencia” o tzw. houseboaty. Mianowicie „Nie wymaga posiadania dokumentu kwalifikacyjnego uprawianie turystyki wodnej na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW (102 KM – przyp. autor) i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h. W przypadku jachtów przeznaczonych do najmu, uprawianie turystyki wodnej wymaga odbycia przez prowadzącego jacht szkolenia z zakresu bezpieczeństwa na wodzie (…)”.
Zatem to też nie jest tak, że wynajętym houseboatem można pływać zgodnie z prawem nic nie potrafiąc. Po pierwsze, zgodnie z art. 37a ust. 1, musimy posiadać odpowiednią wiedzę i umiejętności, a po drugie musimy odbyć przed wypłynięciem szkolenie określone w drodze rozporządzenia.
Na podstawie art. 37a ust. 15, 1 maja 2013 roku weszło w życie Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z dnia 9 kwietnia 2013 r.w sprawie uprawiania turystyki wodnej, ustalające jakie istnieją patenty, określające wymagania do ich uzyskania i związane z nimi zakresy uprawnień.
Precyzując, zgodnie z § 1: „Rozporządzenie określa:
1) wymagania niezbędne do uzyskania dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnień (…) oraz odpowiadający im zakres uprawnień (…);
2) sposób i tryb przeprowadzania egzaminu potwierdzającego posiadanie odpowiedniej wiedzy i umiejętności (…);
3) wzór zaświadczenia o zdaniu egzaminu;
4) wzory dokumentów potwierdzających posiadanie uprawnień;
5) wysokość opłat za przeprowadzenie egzaminu oraz za czynności związane z wydaniem dokumentu (…)”.
§ 2, § 4-7 i § 13-14 Rozporządzenia określają rodzaje dokumentów kwalifikacyjnych do prowadzenia jachtów żaglowych – patentów żeglarskich, wymagania niezbędne do uzyskania tych patentów oraz uprawnienia z nich wynikające.
Całość, dla wygodniejszego czytania przedstawiam poniżej w tabeli:
Brak patentu
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Nie dotyczy
Warunek uzyskania patentu:
- Nie dotyczy
Warunek wydania patentu:
- Nie dotyczy
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW po wodach morskich
- Prowadzenie nieprzeznaczonych do najmu jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na nieprzeznaczonych do najmu jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Brak patentu – uzyskanie dodatkowych uprawnień
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Nie dotyczy
Warunek uzyskania uprawnień:
- Ukończenie szkolenia
Warunek wydania uprawnień:
- Otrzymanie zaświadczenia o ukończeniu szkolenia
Uprawnienia:
- Prowadzenie przeznaczonych do najmu jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Holowanie na przeznaczonych do najmu jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Żeglarz jachtowy (wiek od 14 do 18 lat)
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 14. rok życia
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 14. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Pisemna zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie turystyki wodnej
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba od 7,5 m do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Żeglarz jachtowy (wiek powyżej 18 lat)
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 18. rok życia
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 18. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba od 7,5 m do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Jachtowy sternik morski
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 18. rok życia
- Odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
- Uiszczenie opłaty za egzamin
- Brak obowiązku wcześniejszego posiadania patentu żeglarza jachtowego!
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 18. rok życia
- Odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
- Zdany egzamin
- Brak obowiązku wcześniejszego posiadania patentu żeglarza jachtowego!
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Kapitan jachtowy
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Brak egzaminu
Warunek uzyskania patentu:
- Posiadanie patentu jachtowego sternika morskiego
- Odbycie już po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego co najmniej sześciu rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m
- Odbycie już po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m
- Odbycie już po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
§ 2, § 4, § 8-10 i § 13-14 Rozporządzenia określają rodzaje dokumentów kwalifikacyjnych do prowadzenia jachtów motorowych – patentów motorowodnych, wymagania niezbędne do uzyskania tych patentów oraz uprawnienia z nich wynikające.
Całość, dla wygodniejszego czytania przedstawiam poniżej w tabeli:
Sternik motorowodny (wiek od 14 do 16 lat)
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 14. rok życia
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 14. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Pisemna zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie turystyki wodnej
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 60 kW (81,6 KM) po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW (13,6 KM) po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika od 10 kW (13,6 KM) do 60 kW (81,6 KM) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Sternik motorowodny (wiek od 16 do 18 lat)
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 16. rok życia
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 16. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Pisemna zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na uprawianie turystyki wodnej
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW (13,6 KM) po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW (13,6 KM) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Sternik motorowodny (wiek powyżej 18 lat)
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 18. rok życia
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 18. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 10 kW (13,6 KM) po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika powyżej 10 kW (13,6 KM) o długości kadłuba do 12 m po morskich wodach wewnętrznych oraz pozostałych wodach morskich w strefie do 2 Mm od brzegu, w porze dziennej
- Prowadzenie jachtów motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Motorowodny sternik morski
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 18. rok życia
- Odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
- Uiszczenie opłaty za egzamin
- Brak obowiązku wcześniejszego posiadania patentu sternika motorowodnego!
Warunek uzyskania patentu:
- Ukończony 18. rok życia
- Odbycie co najmniej dwóch rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 200 godzin żeglugi
- Zdany egzamin
- Brak obowiązku wcześniejszego posiadania patentu sternika motorowodnego!
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych o długości kadłuba do 18 m po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Motorowodny sternik morski + żeglarz jachtowy lub wyższy patent żeglarski
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Brak egzaminu
Warunek uzyskania patentu:
- Posiadanie patentu motorowodnego sternika morskiego
- Odbycie już po uzyskaniu patentu motorowodnego sternika morskiego co najmniej sześciu rejsów po wodach morskich w łącznym czasie co najmniej 1200 godzin żeglugi, w tym co najmniej 400 godzin samodzielnego prowadzenia jachtu o długości kadłuba powyżej 7,5 m
- Odbycie już po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego co najmniej jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi na jachcie o długości kadłuba powyżej 20 m
- Odbycie już po uzyskaniu patentu jachtowego sternika morskiego jednego rejsu powyżej 100 godzin żeglugi po wodach pływowych z zawinięciem do co najmniej dwóch portów pływowych.
Warunek wydania patentu:
- Wniosek o wydanie patentu
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań stażowych
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych o długości kadłuba do 7,5 m po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Kapitan motorowodny + żeglarz jachtowy lub wyższy patent żeglarski
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Brak egzaminu
Warunek uzyskania patentu:
- Posiadanie patentu kapitana motorowodnego
- Posiadanie patentu żeglarza jachtowego lub wyższego patentu żeglarskiego
Warunek wydania patentu:
- Brak dodatkowego patentu
Uprawnienia:
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów żaglowych po wodach morskich
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach śródlądowych
- Prowadzenie jachtów motorowych po wodach morskich
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy do 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy silnika do 75 kW i o długości kadłuba do 13 m, których prędkość maksymalna ograniczona jest konstrukcyjnie do 15 km/h, narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
§ 3, § 12 i § 14 Rozporządzenia określają rodzaje dokumentów kwalifikacyjnychdo holowania – licencji, wymagania niezbędne do uzyskania tych licencji oraz uprawnienia z nich wynikające.
Całość, dla wygodniejszego czytania przedstawiam poniżej w tabeli:
Licencja do holowania narciarza wodnego lub innych obiektów pływających
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 18. rok życia
- Posiadanie patentu sternika motorowodnego lub wyższego patentu motorowodnego
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania licencji:
- Ukończony 18. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania licencji:
- Wniosek o wydanie licencji
- Kopia patentu sternika motorowodnego lub wyższego patentu motorowodnego
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy powyżej 10 kW (13,6 KM) narciarza wodnego lub innych obiektów pływających służących do uprawiania sportu lub rekreacji wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności, z wyłączeniem jachtów żaglowych i jachtów motorowych
Licencja do holowania statków powietrznych
Warunek przystąpienia do egzaminu:
- Ukończony 18. rok życia
- Posiadanie patentu sternika motorowodnego lub wyższego patentu motorowodnego
- Uiszczenie opłaty za egzamin
Warunek uzyskania licencji:
- Ukończony 18. rok życia
- Zdany egzamin
Warunek wydania licencji:
- Wniosek o wydanie licencji
- Kopia patentu sternika motorowodnego lub wyższego patentu motorowodnego
- Zaświadczenie o zdaniu egzaminu
- Wniesienie opłaty za czynności związane z wydaniem patentu
Uprawnienia:
- Holowanie na jachtach motorowych o mocy powyżej 10 kW (13,6 KM) statków powietrznych wyłącznie w porze dziennej, przy dobrej widzialności
W załączniku nr 1 omawianego Rozporządzenia znajdziemy przedstawione powyżej wzory patentów. Cytując: „Patenty mają formę karty identyfikacyjnej o wymiarach 54 x 85 mm, wykonanej z tworzywa sztucznego, zawierającej numer patentu, określenie poziomu patentu, imiona i nazwisko, miejsce i datę urodzenia, zdjęcie i podpis posiadacza, pieczęć i podpis podmiotu wydającego, datę i miejsce wydania, zakres uprawnień, datę nabycia uprawnień, podstawę prawną oraz elementy zabezpieczające dokument przed podrobieniem i sfałszowaniem. Dane te zamieszcza się w języku polskim i angielskim”.
O autorze
Nazywam się Zbyszek Łasica, jestem kapitanem jachtowym oraz instruktorem żeglarstwa i motorowodniactwa. Świat wodniactwa poznaję niemal od 30 lat, pływając wszędzie, gdzie tylko mam możliwość.